week 15 - woensdag
RECLAME

Ik zal het niet ontkennen. Ik kijk erg graag televisie. Als kind van deze tijd hang ik het liefst iedere avond voor de buis. Als ik op vakantie ben, kan ik prima zonder televisie. Ik ga gerust drie weken kamperen zonder het ook maar een moment te missen om onderuit gezakt op de bank naar een vrolijke film te kijken. Al moet ik dan wel toegeven dat toen ik afgelopen zomer op een hotelkamer sliep en ruim een week naar een televisie moest kijken waarvan we niet wisten hoe hij aan moest, ik toch wel van alles heb geprobeerd om dat ding aan de praat te krijgen. Ik weet alleen niet of dat kwam, omdat ik televisie wilde kijken dan wel omdat ik er niet tegen kon dat hij niet werkte.
Iedere maandagavond kijk ik naar Net5. Het liefste dinsdagavond ook, maar op dit moment worden er series uitgezonden die ik minder leuk vindt, dus kijk ik naar House. Ook donderdag kijk ik naar House en woensdag en zaterdag kijk ik vaak een KRO-detective. Tijdens de KRO-detective op Nederland 1 heb ik er geen last van, maar als ik naar de commerciele zenders kijk, word ik stapelgek van alle reclames tussendoor.
Een tijdje terug hebben ze bij SBS6 een test gedaan. Ze wilden tijdens House en The Mentalist reclame uitzenden op zijn Amerikaans. Dat betekent iedere vijf minuten ongeveer reclame, in plaats van twee keer per uur. Godzijdank hebben ze na twee keer bedacht, dat dit niet gewaardeerd werd door het Nederlandse publiek en zijn ze hier weer mee gestopt.
Maar in het zelfde krantenartikel waarin deze ongelooflijk domme en ondoordachte actie werd aangekondigd, vertelden ze dat er normaal gesproken twaalf minuten reclame per uur werd uitgezonden (en dat dit niet meer werd bij iedere vijf minuten reclame uitzenden). Ik geloof er helemaal niets van. Dat betekent namelijk dat een reclameblok zes minuten duurt.
Ik weet niet of jullie dat wel eens geklokt hebben, maar een reclameblok duurt nog veel langer. De reclame van de zender die je aan het kijken bent, wordt namelijk niet meegerekend. Alle aankondigingen voor andere programma's en films die binnenkort komen, kan ik zeer waarderen, maar niet vier keer per uur. En ik kijk niet een uur televisie, maar twee a drie. Dat betekent dat ik in die tijd veertig minuten tot drie kwartier reclame heb zitten kijken.
En in die drie kwartier reclame, zie je niet allerlei leuke en grappige filmpjes om de producten te promoten, maar saaie beeldvulling die waarschijnlijk voornamelijk en alleen door de bedenker gewaardeerd wordt. Al was het maar omdat de bedenker betaald krijgt voor het uitzenden van zijn reclamefilmpje. Het is namelijk zo dat er auteursrecht op zo een filmpje zit. Als juriste in spe ben ik het daar helemaal mee eens, maar dat betekent niet dat ik voor reclame wil betalen. Ik ga toch ook niet betalen als mensen op straat spullen in mijn handen drukken? Zij willen het kwijt, ik hoef het niet te hebben.
Maar behalve dat het gros van de filmpjes saai is, onbegrijpelijk, of me toch heel sterk het gevoel geeft dat de bedenker me voor een randdebiel aanziet, worden ieder reclameblok dezelfde reclames uitgezonden. Dat kan nog een tijdje door de vingers gezien worden door met de overige televisiekijkers in de kamer wedstrijdjes te doen wie als eerste het bijbehorende merk raadt, maar na een paar keer is dat ook niet grappig meer.
De beste oplossing die ik tot nu toe heb bedacht voor dit (luxe-)probleem, is helaas ook een hele dure. Een paar honderd euro als je net zo graag televisie kijkt als ik. Ik heb het over dvd-boxen waarmee je ongestoord een heel seizoen van je favoriete serie achter elkaar kan kijken. Het probleem daarmee is weer dat deze boxen pas te koop zijn zodra het seizoen al is uitgezonden. Dan moet ik dus wachten tot iedereen het al gezien heeft, terwijl ik juist niet kan wachten wat er gaat gebeuren.
De goedkoopste, maar helaas ook meest frustrerende oplossing is toch wel een half uur reclame op een avond kijken. Maar dan hoef ik niet eindeloos te wachten op wat er gebeurt in mijn favoriete series.



Terug!